Kevätkokouksen tunnelmia

🌹SDP Keravan kevätkokous pidettiin Keravan lukiolla maanantaina 23.3. suuren osallistujajoukon kesken.

🌳Kokouksen aluksi kaupunkiympäristölautakunnan puheenjohtaja Samuli Isola kertoi uusimmat käänteet keskusta-alueen kehittämiseen liittyen ja asia herättikin vilkasta keskustelua. Meille demareille tärkeää on vaaliohjelman mukaisesti Pieni hyvä kaupunki. Se tarkoittaa sitä, että teemme päätöksiä aina ihminen edellä. Vaikka välillä päätöksentekijät joutuvat isojenkin asioiden äärelle, meille keravalainen on aina keskiössä.

🏊‍♀️Kokouksessa hyväksyttiin vuoden 2025 tilinpäätös sekä toimintakertomus. Meille yksi erittäin tärkeä onnistuminen talousarvioneuvotteluissa oli uusi ikäihmisille suunnattu uimahalli- ja kuntosaliranneke. Ranneke oikeuttaa 12 uinti- ja kuntosaliharjoittelukertaan Keravan uimahallissa. Sarjalipun voi ladata joko omalle jo olemassa olevalle rannekkeelle tai uudelle rannekkeelle, jonka saa maksutta uimahallilta. Se annetaan vuonna 1956 tai sitä aiemmin syntyneille.

Olemme saaneet siitä keravalaisilta valtavan paljon kiitosta. Ja totta tosiaan tuo ranneke on tullut tarpeeseen. Niitä on lunastettu jo yli 1 700 kappaletta ja käyttökertoja on jo melkein 2 800. Uimahallillakin on huomattu, että uusia ikääntyneitä kävijöitä on selkeästi tullut halliin vakioasiakkaiden lisäksi.

🌹Budjettineuvotteluissakin mukana ollut Samuli Isola on todella ilahtuneen hämmentynyt kaupunginkamreeri Teppo Verroselta saaduista luvuista. ”Uusi ikäihmisille suunnattu uimahalli- ja kuntosaliranneke on tullut todellakin tarpeeseen. Se kertoo, että tälle uudelle 70+-vuotiaiden rannekkeelle on ollut tarvetta ja kysyntää. Ja tästä on tullut keravalaisilta todella paljon kiitosta ja toiveita jatkosta. Monet keravalaiset ikäihmiset ovat tutustuneet nyt ensi kertaa upeaan uimahalliimme ja samalla liikunnan lomassa on tavattu muita keravalaisia. Rannekkeen käyttö on myös tapa helpottaa yksinäisyyttä ja luoda uusia ystävyyksiä. Tämä lämmittää, sillä me demarit olimme tämän uuden rannekkeen ideoijia ja saimme rannekkeen läpi tämän vuoden budjettineuvotteluissa.”

🌹Kevätkokouksessa otettiin kantaa myös SDP:n puoluekokousvalintoihin ja esitettiin puheenjohtajaksi Antti Lindtmania. Keravalta lähtee toukokuun lopussa Tampereella järjestettävään puoluekokoukseen ennätysmäärä puoluekokousedustajia, kun Uudenmaan delegaatiossa on mukana viisi keravalaista edustajaa.

Ryhmäpuheenvuoro: Keravan uusi kaupunkistrategia

Vuoden ensimmäisessä valtuuston kokouksessa 9.2.2026 me sosialidemokraatit pidimme ryhmäpuheenvuoron liittyen Keravan uuteen kaupunkistrategiaan. Alla tiivistelmä puheestamme.

Keravan sosialidemokraattinen valtuustoryhmä kiittää uuden kaupunkistrategian laatimiseen osallistuneita ihmisiä ja tahoja. Uudessa kaupunkistrategiassa on onnistuttu huomioimaan hyvin erilaisia toiveita ja kokonaisuus on tasapainoinen ja tulevaisuuteen luotaava.

Meille demareille strategian valmistelutyössä keskeisin asia oli kuntalaisten hyvinvointi. Se, että keravalainen on aina keskiössä.

Kaupungin tulee olla paikka, jossa voi aidosti elää hyvää arkea eri elämäntilanteissa. Kaupungin tulee olla turvallinen, viihtyisä, helposti saavutettava ja esteetön arkiympäristö, joka tukee asukkaiden fyysistä, sosiaalista ja henkistä hyvinvointia.

Hyvä arki edellyttää monia asioita, joista nostamme muutaman meille demareille erityisen tärkeän asian erikseen esille.

🌹 Koulutuksen ja sivistyksen merkitys hyvinvoinnille ja kaupungin veto- ja pitovoimalle on suuri. Lasten ja nuorten palvelut, osaamisen kehittäminen ja koulutuksen saavutettavuus ovat ratkaisevia tekijöitä Keravan tulevaisuuden kannalta.

🌹 Asukkaiden osallisuuden vahvistaminen, yhteisöllisyys ja yksinäisyyden vähentäminen on huomioitu osana strategiaamme. Tämä edellyttää monimuotoisia menetelmiä, tapahtumia ja myös kaupunginosakohtaisia tiloja, jotka ovat asukkaiden käytössä.

🌹 Yhteistyön merkitystä ei voi kylliksi korostaa. Kerava ei toimi tyhjiössä – tarvitsemme tiivistä yhteistyötä hyvinvointialueen, naapurikuntien, työllisyysalueen, yritysten, järjestöjen ja muiden toimijoiden kanssa, jotta palvelut ja ratkaisut toimivat kokonaisuutena.

🌹 Hyvin hoidettu talous ei ole ristiriidassa sosiaalisesti vastuullisen talouden kanssa. Hyvinvointiin investoiminen ei ole pelkkä kuluerä, vaan parhaimmillaan strateginen työllisyyttä edistävä valinta.

🌹 Ekologinen kestävyys on olennainen osa Keravan pitkän aikavälin onnistumista. Kestävät liikkumismuodot, kaupunkiluonnon vahvistaminen ja ilmastotyö eivät ole irrallisia teemoja, vaan osa kaupungin elinvoimaa.

Kiitos keravalaiset, jatketaan yhdessä työtä uuden kaupunkistrategiamme mukaisesti ❤️

Puheenvuoro: Esteettömyys on ensiarvoisen tärkeää

Keravan kaupungin uusi strategia nostaa esiin monia tärkeitä teemoja: yksinäisyyden vähentäminen, osallisuus, monimuotoisuus ja inhimillisyys. Ainoa asia, jota jäin kaipaamaan, oli esteettömyys. Olen pitänyt esteettömyyttä esillä ensimmäisestä valtuustokokouksestani lähtien. Aiemmissa strategiaversioissa se oli mukana, mutta tästä lopullisesta versiosta sitä ei löytynyt.

Esteettömyys-sanalle taisi käydä, niin kuin esteettömyydelle usein käy, se jää muiden asioiden varjoon, unohtuu. En hetkeäkään usko, että tämä oli tarkoituksellista, koska uskon että kaikki näkevät asian tärkeyden, vaikka eivät itse esteettömyyttä omassa elämässään tarvitsisikaan.

Strategiasta puuttuvan sanan sijasta minulle on äärettömästi tärkeämpää, että esteettömyyttä parannetaan käytännössä, että esteettömyys ei loista vain kauniina sanana, josta olemme sinänsä yhtä mieltä, vaan että se nousee arvoksi, joka on meille kaikille tärkeä, jonka eteen teemme yhdessä töitä.

Meillä on kasvava määrä ikääntyneitä, huonosti liikkuvia ja eri tavoin esteettömyyttä tarvitsevia keravalaisia, joiden osallistumisen, yksinäisyyden lieventymisen ja hyvän elämän toteutumisen kannalta esteettömyys on ensiarvoisen tärkeää. Toivonkin, että Kerava panostaa käytännön toimiin, jolla esteettömyyttä saadaan aidosti parannettua. Tällöin hyvän elämän kannalta tärkeät teemat voisivat toteutua ihan jokaisen keravalaisen arjessa.

Nina Graves

Valtuustoaloite: Taiteidentapahtuma Keravalle

Taiteidentapahtuma Keravalle

Kerava on kulttuurikaupunki. Täällä on tanssiopisto, musiikkiopisto, kuvataideopisto, joiden oppilaiden esityksistä kuntalaiset voivat nauttia. Perusopetuksen lisäksi Keravalla on ammatillinen oppilaitos ja lukio, jossa opiskelijat voivat myös perehtyä taideaineisiin. Lisäksi täällä muun muassa toimiin teatteri, ja Keravalla on pitkät perinteet sirkustaiteen saralla. Purkutaidetapahtuma on tuonut Keravalle myönteistä mainetta. Taide- ja museokeskus Sinkka avaa ovensa jälleen tulevana kesänä. Taide käsitteenä kattaa laajasti taiteen ja kulttuurin kirjon.

Useilla paikkakunnilla Suomessa järjestetään vuosittain kulttuuria läpileikkaavia tapahtumia, joita usein kutsutaan taiteiden yö -tapahtumiksi. Keravan kaupungin tavoitteena on elävöittää kaupunkia. Kaupunkistrategian vuorovaikutusraportissa kaupunkilaiset esittävät toiveen kaupunkikulttuurin lisäämiseksi.

Tässä valtuustoaloitteessa esitetään, että Keravan kaupunki selvittää yhteistyössä eri kulttuuritoimijoiden kanssa mahdollisuutta järjestää Keravalla taiteiden yö, taiteiden ilta tai vastaava taidetta ja kulttuuria läpileikkaava taiteidentapahtuma. Tapahtuma olisi omiaan elävöittämään keravalaista kulttuuritoimintaa, ja se voisi lisätä toimeliaisuutta kulttuurin ja liike-elämän alueilla sekä tuoda esiintymismahdollisuuksia eri taiteenalojen edustajille. Tapahtuma voisi myös tuoda yleisölle mahdollisuuksia osallistua taidetapahtumiin matalalla kynnyksellä.

Keravalla 9.2.2026

Jari Laukia

Valtuustoryhmä vieraili Keravan Energialla

Keravan Energia on meidän keravalaisten oma energiayhtiö, Keravan kaupunki nimittäin omistaa yhtiöstä 96,5%, lopun 3,5% omistus on Sipoolla.

Oma sähköyhtiömme varmistaa sen, että sähkön siirtohinnat pysyvät edullisena ja meillä on oma asiantuntijaorganisaatio kaupungin päätöksenteon käytettävissä. Keravan Energia on ja haluaa olla vahvasti mukana paikallisena toimijana. Sponsoroinnilla tuetaan liikunta- ja kulttuuriseuroja sekä -hankkeita. Yksi Keravan Energian arvoista on Pidämme huolta, jossa arvolupauksena on ”Pidämme huolta asiakkaistamme, itsestämme ja toisistamme, kumppaneistamme ja alueemme hyvinvoinnista”. Tämä on juuri sellaista yhteisöllisyyden tukemista, jota me sosialidemokraatit kovasti arvostamme.

 Valtuustoryhmämme jäsenet esittivät pitkän listan kysymyksiä liittyen mm. ajankohtaisiin hankkeisiin, sähköntuotantoon, asiakaskunnan koostumukseen ja henkilöstön hyvinvointiin. Vaikuttuneita olimme ja erittäin tyytyväisiä siihen, mitä kuulimme. Kiitos toimitusjohtaja Jussi Lehto kutsusta sekä erittäin mielenkiintoisesta esittelystä ja illasta.

 Keravan Energian hallituksessa meidän sosialidemokraattien edustajina toimii Nina Korventaival ja Tatu Tuomela. 

Savion Sosialidemokraattien kuulumisia

Savion Sosialidemokraatit pitivät lauantaina 15.11.2025 syyskokouksensa. Kaikki vuoden 2025 toimihenkilöt saivat jatkokauden vuodelle 2026. Järjestäytymiskokouksessa 12.1.2026 valittiin toimihenkilöiksi myös tuttu joukko.

  •  puheenjohtajaksi valittiin Arja Rantasen ja varapuheenjohtajaksi Irma Jehkonen-Taskisen.
  • varsinaisiksi jäseniksi johtokuntaan vuodelle 2026 tulivat valituiksi Maija Länsimäki, Rauli Ruohonen, Eija Ruusu, Jouni Suomalainen, Sini Syrjäläinen ja Jenni Valkonen.
  • varajäseniksi valittiin Anne Karhusaari, Airi Reen ja Rainer Sillanmäki.
  • piirikokousedustajiksi valittiin Arja Rantanen ja Irma Jehkonen-Taskinen, varalle Sini Syrjäläinen ja Anne Karhusaari.
  • SDP Keravan kanssa olevaan yhteistyöryhmään valittiin jäseniksi Arja Rantanen ja Eija Ruusu, varalle Irma Jehkonen-Taskinen.
  • järjestäytymiskokouksessa sihteeriksi valittiin Eija Ruusu ja taloudenhoitajaksi Jouni Suomalainen.
  • ensi vuoden toiminnassa pääpaino on jäsentapahtumassa ja jäsenhankinnassa. Tapahtumiin osallistutaan yhdessä SDP Keravan kanssa. Yhdistyksessämme on vahva talkoohenki ja yhdessä tekemisen meininki, jo vuodesta 1959.

Sosialidemokraattien ryhmäpuheenvuoro 8.12. vuoden viimeisessä valtuustossa

🌹 Eilen 8.12. vuoden viimeisessä valtuuston kokouksessa me sosialidemokraatit pidimme ryhmäpuheenvuoron liittyen talousarvioneuvotteluihin.

”Arvoisa puheenjohtaja, hyvät valtuutetut, kaupunginjohtaja ja keravalaiset

Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä kiittää kaikkia keravalaisia valtuustoryhmiä hyvästä ja rakentavasta yhteistyöstä, sekä valmistelijoita perusteellisesta työstä talousarvion parissa. Vaikka ryhmien näkemykset Keravan talouden tilasta ja tärkeistä painotuksista erosivat jonkin verran toisistaan, neuvotteluiden tulos osoitti, että meillä on yhteinen tahtotila katsoa eteenpäin ja rakentaa kestävää tulevaisuutta Keravalla.

Sosialidemokraattien painotukset talousarvioneuvotteluissa olivat keravalaisille antamiemme lupausten ja kevään kuntavaaliohjelmamme mukaisia.

Meille demareille on ensisijaista turvata laadukkaat peruspalvelut, jotka toteutuvat lähipalveluina.

Kaupunkilaisten osallisuus oman asuinalueensa kehittämiseen on tärkeää ja sitä tullaan edistämään muun muassa kuntalaisia osallistavan budjetoinnin avulla. On tärkeää, että kuntalaiset pääsevät yhä paremmin vaikuttamaan siihen, millaiseksi yhteinen elinympäristömme kehitetään.

Investointien osalta korostamme pitkäjänteisyyttä ja kestävyyttä.

Kaupunkia on tärkeää kehittää kaikkialla. On tärkeää, oikeaa ja kestävää pitää kiinni alueellisista palveluista ja kaupungin tasapuolisesta ja tasavertaisesta kehittämisestä.

Palveluverkkoa ja kouluverkkoa, kuten esimerkiksi Killan koulun ratkaisuja, on tarkasteltava nimenomaisesti asukkaiden tarpeet edellä.

Kaupunginosissa on tärkeää olla kunnallisia palveluita.

Tätä me sosialidemokraatit vahvasti tuemme.

Lasten ja nuorten hyvinvointi on asia, johon meidän tulee kiinnittää erityistä huomiota Keravalla. Talousarvioneuvotteluissa huomioitiin esityksemme kouluvalmentajaresurssin vahvistamisesta. Neuvotteluissa päätettiin myös yhden uuden erityisluokanopettajan palkkauksesta.

Painotamme ennaltaehkäiseviä toimia, jotka lisäävät hyvinvointia ja säästävät kustannuksia pitkällä aikavälillä. Yli 70-vuotiaiden kahdentoista kerran uimahalli- ja kuntosalipassi on esimerkki siitä, että kaiken ikäisten keravalaisten hyvinvointi on meille tärkeä asia.

Lasten ja nuorten yhdenvertaisten harrastusmahdollisuuksien vahvistamiseksi laaditaan taideoppilaitosten strateginen tiekartta.

Kulttuurimäärärahojen korotus on myös osoitus siitä, että Keravalla halutaan vahvistaa kaupunkilaisten hyvinvointia.

Vastuullinen taloudenpito on meille demareille tärkeää – jokainen euro on käytettävä viisaasti kuntalaisten hyväksi. Erityisen merkittävä osa vastuullista taloudenpitoa ja vastuunkantoa on se, että otamme käyttöön kaikki mahdolliset keinot työllisyyden edistämiseksi. Tämän takia sovimme yhteisesti, että ensi vuoden aikana edistetään aktiivisesti nuorten työllistymisen mallia yhteistyössä työllistämisalueen kanssa. Keravan mallia edistetään vahvasti ja sitä kytketään valtakunnan hallituksen työllistämissetelin käynnistämiseen.

Keravalle ensi vuodeksi marraskuun valtuustossa yhdessä päätetty tuloveroprosentti 7.3 on valtakunnallisesti vertailtuna kohtuullinen ja kohtuullisena sen tulee säilyä myös tulevaisuudessa.

Talousarvio on arvovalintoja. Meidän demarien valinta on edelleen ja tulevaisuudessakin hyvinvointi, tasa-arvo ja yhdenvertaisuus sekä kestävä kehitys.

Lopuksi toivotan koko sosialidemokraattisen ryhmämme puolesta rauhaisaa joulun aikaa teille kaikille. Työ yhteisen Keravamme eteen jatkuu taas ensi vuonna, tehdään vuodesta 2026 yhdessä hyvä.

Kiitos.”

120 vuotta sosialidemokraattista toimintaa Keravalla

🌹 Lauantaina 29.11. juhlistettiin 120-vuotiasta sosialidemokraattien toimintaa Keravalla. Juhlatoimikuntamme valmisteli juhlaa pitkään ja intohimoisesti, vapaaehtoisvoimin.

🎶 Tilaisuuden alkuun kuulimme muusikko Emma Kuntsin tulkitsemaa kantelemusiikkia.

👩🏼‍⚖️ Puheen piti kaupunginhallituksen puheenjohtaja Anne Karjalainen. ”Kevään kuntavaaleissa me sosialidemokraatit saimme takaisin suurimman puolueen aseman, mikä tuo meille valtaa, mutta samalla myös vastuuta. On tärkeä miettiä, miten tulemme viisaasti käyttämään tätä saatua valtaa tällä valtuustokaudella, jotta vuoden kuluttua eduskuntavaaleissa ja tulevaisuuden kuntavaaleissa keravalaiset antaisivat äänensä uudestaan meille sosialidemokraateille.”, Karjalainen summasi puheensa lopussa.

👨🏼‍⚖️ Juhlapuheen piti SDP:n puheenjohtaja Antti Lindtman.

🎖️ Lindtman jakoi myös SDP:n kultaisen ansiomerkin SDP Keravan pitkäaikaiselle toimijalle, Martti Havinille.

📚 Valtuutettumme Jari Laukia esitteli juhlaväelle kirjoittamaansa 120-vuotishistoriikkia, joka käy läpi yhdistyksen toimintaa menneisyydestä tulevaisuuteen.

🎤 Juhlassa laulettiin myös aatteen hengessä yhteislauluja sekä annettiin vapaa sana vieraiden puheenvuoroille.

🍽️ Lopuksi nautiskelimme hyvistä pöydän antimista.

❤️ Kiitos kaikille juhliin osallistuneille, loimme yhdessä tilaisuuteen arvokkaan tunnelman!

📸 Kuvat: Eva Guillard

Talousarvioneuvottelut maaliin

15.10. demarien johdolla käynnistyneet Keravan poliittisten ryhmien talousarvioneuvottelut on saatu päätökseen. Kuten neuvotteluissa aina, lopputulos on kompromissi. Ryhmien näkemykset erosivat Keravan talouden tilasta ja tärkeistä painotuskohteista jonkin verran toisistaan, mutta keskustelua käytiin hyvässä hengessä ja yhteistyössä. Tästä suuri kiitos kaikille poliittisille ryhmille.

Meille demareille panostukset lapsiin ja nuoriin on tärkeää. Siksi olemme tyytyväisiä siihen, että jo pohjaesityksessä esim. koulunuorisotyön lisääminen oli huomioitu. Neuvotteluissa lisättiin vielä yksi vakituinen kouluvalmentaja, joka palkataan vuoden 2026 alussa. Lisäksi päätettiin palkata yksi uusi erityisluokanopettaja. Meillä on kuitenkin vielä paljon tehtävää ja siksi työmme lasten ja nuorten puolesta jatkuu lautakunnissa ja valtuustossa.

Olemme myös erittäin tyytyväisiä siitä, että jatkossa kaikki yli 70-vuotiaat saavat vuosittain 12 kerran passin uintiin ja kuntosalille, taiteen perusopetukseen laaditaan kehittämisen ja tukemisen ohjelma ja kaupunkiympäristön toimialalla kokeillaan osallistava budjetointia pilottina.

Meille sosialidemokraateille keravalainen on aina keskiössä ja tavoitteena on jatkossakin, että Kerava on pieni hyvä kaupunki. Työ entistä paremman Keravan puolesta jatkuu, ollaan yhteydessä!

Sosialidemokraattisen valtuustoryhmän neuvottelijat: Nina Korventaival, Samuli Isola, Anne Karjalainen ja Niina Saarinen